Markedsoppdatering – Frakt til/fra Kina

TOGFRAKT 
Det er trangere om plassen i januar 2022, hovedårsaken er den tradisjonelle høysesongen før kinesisk nyttårsfeiring med start 31. januar sammen med nedstengningen av Xian City, Xian er en av de viktigste jernbanestasjonene som forårsaker mange containere bytter til andre avgangsstasjoner, gjelder både LCL og FCL.
Togfrakt mengden øker på grunn av mangelen på lokale lastebilsjåfører for henting og levering av gods i Kina i forkant av kinesisk nyttår. All fortransport stanses rundt 20. januar.
Overbelastning på hovedgrenseovergangene inn til Europa, som Brest, Hviterussland og Malaszewicze, Polen, fortsetter i uforminsket styrke. Noe som fører til at den totale transittiden for begge retninger Kina/Europa er lengre enn normalt, en må regne med minimum 30-40 dager. Togfrakt ratene forventes å vedvare på ekstremt høyt nivå også etter kinesisk nyttår.

SJØFRAKT
Markedet er ikke så kaotisk som forventet før det kinesiske nyttår, situasjonen med Omicron-utbruddet har påvirket produksjonsplanen til fabrikkene i Kina. Sammen med forsinkelser i tidsplanen til februar er det ført til nedgang i produksjonen, noe som medfører mindre press på rederiene og kapasitet før kinesisk nyttår. Samtidig utfører rederiene sin strategi for oppbygging av "roll pool"; de aksepterer mer last enn vanlig, slik at de i løpet av kinesisk nyttårsukene har nok lønnsom last å frakte når seilingene gjenopptas. Markedsratene i første halvdel av februar forventes å være stabile og samme høye nivå, da det tradisjonelt ikke blir gjort mye justering i løpet av ferien. Gjenoppretting av produksjonen på fabrikkene bør være rask siden dagens strenge COVID-kontroll i Kina vil begrense folks bevegelsesfrihet, som skal tilsi fabrikkarbeidere vil være raskere tilbake i full produksjon enn pre-Corona.

FLYFRAKT
Flyfraktratene var svært høye for de fleste flyselskapene i desember 2021. I Hong Kong ble stort alle flyvninger kansellert av fly på grunn av en rekke strenge restriksjoner implementert av HK-regjeringen for å forhindre utbruddet av Omicron-varianten. Som svar på strengere karanteneregler for flybesetninger har Cathay Pacific foretatt betydelige reduksjoner av deres langdistansefraktnettverk for første kvartal (Q1), med INGEN flyvninger til Europa. I tillegg er passasjerflyvninger fra åtte land (Australia, Canada, Frankrike, India, Pakistan, Filippinene, Storbritannia og USA) forbudt å lande i Hong Kong fra og med 8. januar. Den kinesiske nyttårsfeiringen starter fra 31. januar, og det forventes at flyselskapene kansellerer flere flyvninger til og fra Kina i denne perioden. På dette stadiet er virkningen av flyfrakt operasjoner uforutsigbar, men forventet at den vil legge ytterligere press på forsyningskjedene for flyfrakt og rater som vil fortsette å være veldig høye.

Del denne siden